tirsdag 15. juni 2010



Min bestefar, Isak.

Han har lært meg politikk, religion og historie. Noe må han ha gjort feil siden vi er grunnleggende uenige i alt. Men jeg har i alle tilfeller arvet engasjement, interesse og litt sarkasme fra denne mannen. Han lærte meg å lese, å snakke engelsk og at det ikke er bare dumt å svømme litt mot strømmen. Nå er han pensjonert, etter et helt liv som bonde, og han fyller dagene med israelske nyheter, gammel vikinghistorie og slektsnøsting i Amerika. En fantastisk mann.















Han skriver engasjerte leserinnlegg til Vestlandsnytt. "Eg likar å provosere"

"Eg ville reise, men eg hadde ikkje råd. So eg verva meg. Fekk sett Tyskland då."

Han har kontoret fullt av homeopat-medisiner. Det finnes sukkertabeletter mot alt.



Han driver med akupunktur. Det er litt spenstig.

Han fant den peneste jenta i Oslo, og heldigvis var hun villig til å sitte på traktorskjermen i seksti mil for å komme hjem til Sandsøy.

 "Vitenskap og religion går godt overens Martha. Det er berre å ikkje stille dei vanskelige spørsmåla."




Jeg var fire år og lærte meg å lese ved å terpe Jakob Sande og Den vesle gjenta og folungen. Kan fortsatt store deler av den utenat.







Blogglisten

2 kommentarer:

Ragna sa...

Herlig Martha. ♥

Unknown sa...

Tusen takk!!