mandag 25. mai 2009

Ingenting För Dig

Nå har jeg hatt fri fra skolen i ei uke, visste ikke om det på forhånd så dro ikke hjem. Angrer litt nå. Hva har jeg gjort på ei uke? Lest en stk tjukk engelsk bok, vaska hele penthousen, rusla litt rundt, slengt litt i parken, snytt meg 200 ganger, spilt masse gitar og sunget(les:forkjølt vræl) til, vært på fylla fire ganger og brukt opp min kompisølkvote på Brukbar for lang tid fremover. Jeg har dansa plenklippern og handlevogna på Supa, ledd høyt av damer i rare klær og delt Den Store Vinflaska med hauffersen. Har sett alle Hannibal-filmene, gått i bikini og ullsokker og hørt Taran's fjorårsmix fire ganger. Jajaja. En ferieuke well spent. Jo, så har jeg brukt opp lønna mi. Trivelig.
Ny button + ødelagt veske + bok + snytepapir

Men all is good. I helga kommer Mariann og Ingeborg og jeg ser for meg ei helg med lite hemninger. Artig! Trenger litt påfyll hjemmefra nå, gleder meg til å reise hjem til sommeren. Jeg savner hun her masse I mitt hode ser hun fortsatt slik ut, to år og søt som f..., men hun har plutselig blitt fem år og ser sånn ut:
Sånn ca det eneste kjipe ved å ikke bo nærmere hjemme.
.
.
All hjemlengsel til side: Jeg har lest denne boka:
a million little pieces av James Frey
Helt enkelt en veldig bra bok om det å være avhengig av noe, om det å sloss mot seg selv og om å gjøre ting minst mulig innviklet. Boka er en memoir, altså så skal den være non-fiction. Men forfatteren har fått pes for å overdrive visse episoder. Jeg synes ikke det gjorde noe, boka og historien er bra nok i seg selv, ekte eller ikke. James er tjuetre og har vært alkoholiker og narkoman og kriminell siden han var ti. Han kommer fra et veldig møblert hjem med familie som bryr seg, men likevel har livet hans gått rett til helvete. Boka er om de ukene han var på avvenning, der han fik beskjed om at for å overvinne avhengighetene sine måtte han bli med på AA-møter og følge the Twelve steps, der gud eller higher powers er essensielt. James ville gjøre det på sin egen måte, uten å erstatte sine avhengigheter med å bli avhengig av religion eller møter. En utrolig fascinerende tankerekke på 513 sider. Anbefales!

.
.
Dagens sang: Raymond & Maria - Ingenting För Dig

4 kommentarer:

Siri sa...

Du burde glede deg til du kommer til "My Friend Leonard" av James Frey. Den inneholder alt!

Marte sa...

søsken vokser fort. Men de er søte som fjortiser og. Helt sant!
Og hurra for Raymond & Maria.
"...for dom elskar dej preziz som du er nuu!"
høhø ;)

Martha'n sa...

I know Siri! Gledde meg sånn til å lese den, men nå vet jeg ikke om jeg vil likevel, siden Lilly dør. Dritt..

:)

Siri sa...

Men selv om hun dør, så er det veldig fint skrevet om sorgprosessen og hans måte å takle det på... det er trist, men det er verdt å lese! :)