søndag 15. november 2009

oppgulp

Jeg våkna i natt av at Linda sendte meg melding for å takke meg for introen til Clutch, kveldens konsert i Oslo hadde nemlig vært fantastisk. Jeg fyrte meg opp et blodsinne for å ikke ha visst om det før det var for seint. Jada, Clutch spilte i Oslo, og jeg var i feil by. Vurderer å dra til Helsinki og se dem på tirsdag da, vil du være med?


Idag spiste vi frokost i tre timer, det er deilig det! Lange diskusjoner om definisjoner av kunst, nakenhet på film og om når en appelsinmarmelade egentlig er for gammel. Vi prøver egentlig bare å undertrykke oppbruddstemningen som herjer. Men det er ikke lett. Om to uker flytter jeg til en leilighet nærmere byen, og Hege drar til Berlin etter jul. Det blir rart. Så nå gjør vi bare sånt som bare vi gjør. Strikker, drikker, spiser, ser, ler og konverserer. Nei, diskuterer. Nei, kanskje mer quoter-friends-og-avslutter-hverandres-setninger-er-er. Eller nosånt.

Hauffersen og undertegnede

Så idag så vi Reprise. Det er rett og slett et skamgodt stykke norsk film. Vi ser filmen med jevne mellomrom for ikke å slite den ut, men heller ikke glemme den. Har du ikke sett den, så se den! Den er nydelig fotografert med massevis av nærbilder og fine fokuspunkter. Skuespillerne er ikkje så kjente at det gjør noe, men likevel flinkiser i hauger og dunger. Filmen handler om vennskap, ansvar, drømmer, kjærlighet, litteratur og musikk og alt det som opptar flotte folk i begynnelsen av tjueårene. Men mest av alt handler den om det å leve med en psykose, og det å leve med noen som lever med en psykose. Trier tar opp dette temaet på en helt utrolig fin måte, med respekt og humor. Anbefales! Dersom den ikke allerede står i hylla kan du gjøre noe med det her, her eller her.


Favorittreplikk: "Jenter er bare ikke kule. Sorry. Altså, de er pene, eller søte, og med litt konstruktivt slankepress, kanskje litt deilige. Er du heldig så er de hyggelige eller snille... Dumsnille. Men hvor lenge orker du hyggelig, ikke sant? Du vil ha kule, intelligente folk rundt deg, og jenter er bare ikke kule. Jeg mener det. Har du noen gang møtt en jente som er skikkelig kul? En jente som spiller noe musikk til deg som du ikke har hørt før, eller anbefaler noe bra litteratur vi ikke leste allerede på videregående? Et eller annet som bare går litt utenfor mainstreamen? [...] Det er bare noe de har fått av ekskjæresten sin, broren sin, faren sin, de har jo ikke noe ekte forhold til det. De har jo ikke funnet fram til det selv, de bare later som."





Blogglisten

5 kommentarer:

Marte sa...

Vi kan dra til Helsinki. No stress. Jeg kjøper et flax-lodd i dag. Ordner seg.

Jeg liker Reprise!!

Martha'n sa...

Har du fiksa flaxen? Helsinki neste? :)

Vi kommer til å bli naboer som begge liker Reprise. Hoi, naboer er søtt.

Marte sa...

Vi kan se Reprise og høre på Clutch OG spise sånn mint-is, SAMTIDIG! Hoi!
...eller blir det litt mye? ;)

Martha'n sa...

HOI! Det kan bli en såkalt overload, med påfølgende sammenbrudd. ...men vi kan prøve? :)
Men det er ingen av oss som har tv! Så det er altså neste mission: å manipulere noen til å gi tven sin til oss. I'm on it!

Anonym sa...

Hørt Calle har to... Dessuten liker jeg naboer (ikke filmen, men fenomenet), men det jeg liker enda bedre er roomies. Det gode norske ordet for naboer uten vegg imellom!