onsdag 11. mars 2009

kosmorama/nirvana

Da var Kosmorama over, og jeg er forelska. Og nerd. Eller egentlig en sammensetning. Jeg har fått bekrefta mine mistanker om at jeg er kjempenerd, og funnet ut at det finnes mange kjekke nerdegutter og komt frem til at jeg ønsker meg en søt filmnerd til bursdagen min. 30. mars. Så vet du det.

På de seks dagene Kosmorama foregikk, jobbet jeg som kinovakt tre av de, og så tilsammen 15 filmer. Ikke verst om jeg må få si det selv. Før festivalen tok Siri og meg hverandre i hånden på å se tjue filmer, men timene strakk ikke helt til. Uansett: Det som er så fantastisk med Kosmorama er at det vises filmer som du kanskje ikke ville fått se ellers. Av de 15 filmene jeg så, var bare to av de på engelsk. Det er ganske utrolig! Hvem kunne vite at det fantes så mye bra tjekkisk film, for eksempel?
Home
fransk film av Ursula Meier
Wild Bees
ungarsk film av Bohdan Sláma
Briller
japansk film av Naoko Ogigami
I've loved you so long
fransk film av Philippe Claudel
El cielo, la tierra y la iluvia
chilensk film av José Luis Torres Leiva
The Chaser
sør-koreansk film av Hong-jin Na
The Wave
tysk film av Dennis Gansel
Gachi Boi wrestling with a memory
japansk film av Norihiro Koizumi
Noe i nærheten av lykke
tjekkisk film av Bohdan Sláva
The Black Pimpernel
av Åsa Faringer og Ulf Hultberg
Revansje
østerrisk film av Götz Spielmann
Nirvana
russisk film av Igor Voloshin
Hunger
engelsk-irsk film av Steve McQueen
Delta
ungarsk film av Kornél Mundruczó
Orps - norsk film av Atle Knudsen


Så nå er jeg ganske sliten, lykkelig og i nærheten av metta på inntrykk etter ei lang kinohelg. seks dager er vel det samme som ei lang helg? Jeg tror forresten jeg slapp inn Thom Hell på ene filmen, men jeg var litt trøtt så det kan ha vært noen andre.

Dette innlegget er kanskje veldig kjedelig for alle andre enn meg, men det funka fint for å organisere litt inntrykka mine, og after all så er det jo faktisk meg det handler om her. Knis.

Hva har dere gjort i helga da? Og da mener jeg fra torsdag til tirsdag. Det er helga si det ja.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg liker oppsummeringen din! Fikk lyst å se mer film, noe som er uventet siden jeg så 14 filmer på 4 dager. Jeg burde være lei, men det eneste jeg oppnådde var hjemmefølelse på Nova og mer trang til nerding. (Ja, jeg vet jeg er rar!) :)

Martha'n sa...

Vi e ganske lik vi to! Har fått hjemmefølelse på Nova'n jeg og! Er egentlig ikke såå koselig der, men likevel. Har fortsatt lyst å se film, bare ikke i Nova 2. Tresmak i ræva. Dessuten synes jeg ikke vi er rare, nerder høres mye hyggeligere ut :)

Anonym sa...

RESPECT!

Martha'n sa...

Takk. :) Jeg er fornøyd. Og støl i bakenden.

Marte sa...

Ja, dere er litt rare. Og dere er masse nerd. Og derfor er jeg så veldig glad i dere ;) knis.
Kino?